به نقل از مهر از نگاه دین مبین اسلام بهره گیری از تبلیغات صحیح در دستیابی به هدف، ضروری و اصلی ترین وظیفه رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و پیامبران الهی نیز همین بوده است خداوند در قرآن کریم میفرماید: وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلا الْبَلاغُ الْمُبِینُ، و بر عهده پیامبر خدا وظیفهای به جز تبلیغ آشکار نیست.
جانشینان پیامبران و علمای راستین دین اسلام نیز بر این امر تاکید داشته و دارند، امام خمینی (ره) بارها در این باره فرموده اند: «مسلمانان، مخصوصاً علمای اسلام موظف اند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند.»
مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی درباره تبلیغ دین چنین میفرمایند: “تبلیغ دین، در شئون اصلی حوزهها قرار داشت، عالمان بزرگ، در زمرهی مبلغان دیانت بودند و مسئولیت خود را در سنگر تبلیغ و ارشاد ایفا کردند. حوزههای شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزههای مذاهب اسلامی تمایزی بارز یافتند…
منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریفترین کارهاست و باید و شاید که شریفترین انسانها و عالم ترین و آگاهترین آنها به مسائل اسلامی و عامل ترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود، افتخاری بدانند، کما اینکه در گذشته هم همین طور بوده است.”
از آنجا که ارتقا فرهنگ جامعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بدون تبلیغ صحیح و نظام مند دین اسلام ممکن نیست، ضروری است تا پژوهشی مبتنی بر قرآن و حدیث در زمینه قواعد (مبانی و اصول) تبلیغ دین که پشتوانه نظری، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باشد، صورت گیرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، با همت محسن داودآبادی و اسماعیل بیوکافی اثری جدید و نظام مند در ۲۰۰ صفحه، مبتنی بر تعالیم قرآن و اهل بیت در این زمینه برای مشتاقان تألیف نموده است.
کتاب در سه بخش تدوینشده است: بخش نخست به کلیات و تعریف تبلیغ دین میپردازد و در بخش دوم به مبانی و اصول تبلیغ پرداخته و درنهایت بخش سوم ویژگیهای مبلّغ دینی را بررسی میکند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهومشناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛ اصول تبلیغ دین و ویژگیهای مبلغ دینی است.